Helikopterplatform laat zien wat Zeeuwse lichtpioniers in hun mars hebben

Succesvol ondernemen is de pioniers van Q-Aviation uit Middelburg op het lijf geschreven. Wereldwijd leveren ze materialen voor helikopterplatforms en vliegvelden. En daar blijft het niet bij. Binnenkort willen ze het gaan maken met de verlichting van windmolenparken op zee.

Voor de loods van Q-Aviation knipperen de lichten van een helikopterplatform. De landingsplaats ligt klaar voor gebruik. Toch heeft hier nog nooit één piloot zijn machine aan de grond gezet. ,,Dit platform ligt er alleen om te laten zien wat we in huis hebben’’, zegt commercieel directeur Martijn van Eerden. ,,En alles wat we produceren, monteren we hier om te testen.’’

Q-aviation1
Jermo de Lange (links) en Martijn van Eerden van Q-Aviation op hun 'helikopterplatform' waar ze allerlei tests uitvoeren voordat hun verlichting de deur uitgaat. © Lex de Meester

Q-Aviation is het bedrijf van Jermo de Lange en Martijn van Eerden. Ze leren elkaar kennen als collega en vinden in elkaar hun evenknie. Al gauw blijkt dat de ‘jonge honden’ dezelfde ambities hebben. Ondernemen, innoveren, groeien, kansen pakken. Maar het bedrijf waar ze werken heeft andere plannen. Daarom nemen ze in 2016 afscheid van hun baas om voor zichzelf te beginnen met Q-Aviation.

Windrichtinginstallaties

Het bedrijf maakt markeringsverlichting voor helikopterlandingsplaatsen. Offshore (op bijvoorbeeld olieplatforms) en aan land (op ziekenhuizen of op hoge gebouwen). Verder levert Q-Aviation overal ter wereld windrichtinginstallaties. De installaties zijn voorzien van alle mogelijke certificaten. ,,Voor vliegvelden waar zware Boeings landen, gelden zware eisen. Onze windzakken hangen aan masten die in stukken breken zodra er een vliegtuig tegenaan rijdt. Zo’n mast is een stuk goedkoper om te vervangen dan een vliegtuigvleugel.’’

Q-aviation2
Q-Aviation is marktleider in markeringsverlichting voor helikopterplatforms. © Lex de Meester

Heliplatforms

Terwijl Martijn en Jermo willen focussen op de verlichte windzakinstallaties, breken ze door met een innovatie, de Heliport Approach Path Indicator (Q-HAPI). Deze lampen helpen een helikopterpiloot veilig te landen. Zo’n landingsplatform heeft wel wat weg van een disco met gekleurde knipperbollen. Groene ledlampen verlichten de buitenste rand. De piloot mag immers niet naast het deck landen. Een verlichte H met daaromheen een cirkel van gele ledstrips geeft het midden van het platform aan. Daar moet het toestel landen. ,,Dat is nog een hele kunst’’, zegt Martijn die overigens zelf nog nooit in een helikopter heeft meegevlogen. ,,De Q-HAPI straalt meerdere kleuren uit: rood en groen, flitsend en niet flitsend. Hij staat afgesteld in een hoek van bijvoorbeeld zes graden, de hoek waarop een helikopter idealiter landt. De piloot ziet aan de verlichting of hij goed zit. Ziet hij rood knipperlicht, zit hij te laag, bij groen niet knipperend licht zit hij goed.’’

Lichtkanon

De Q-Hapi is ogenschijnlijk een eenvoudige knipperlamp. De blauwe behuizing heeft wel wat weg van een beveiligingscamera. Maar in het binnenwerk zitten meer dan honderd optieken en sensoren en felle ledlampen. Er komt heel wat bij kijken voordat zo’n lamp aan alle strenge eisen voldoet. ,,Zo moeten ze een bepaalde kleur en intensiteit hebben en explosieveilig zijn. Bij het boren naar olie en gas op een boorplatform mogen natuurlijk geen vonken ontstaan.’’

Het idee voor een soortgelijke lamp bestond al, maar dan met halogeen. ,,Onze lamp heeft ledverlichting. De ontwikkeling daarvan was een flinke uitdaging die ons al gauw een ton kostte. Een klant uit India stimuleerde ons toch verder te gaan. Hij beloofde onze grootste afnemer te worden. Wij moesten hem op zijn ‘blauwe’ ogen geloven. Uiteindelijk bleek het een gokje dat goed uitpakte. De HAPI’s staan nu over de hele wereld.’’

Testen

In de loods stuiteren de pingpongballen heen en weer over de tennistafel. Tijd voor ontspanning. Een mooie gelegenheid voor de directeur om zijn bezoek rond te leiden. ,,In deze hal komen onderdelen binnen uit Turkije, Frankrijk, Italië, België, Nederland. Alles zetten we zelf in elkaar, vervolgens gaan we uitgebreid testen. De lampen komen soms terecht in the middle of nowhere. Dus als er iets mee is, hangt aan de reparatie een aardig prijskaartje.’’

Een stapel in zwart plastic verpakte orders staat klaar voor vertrek naar India, Dubai, Spanje. ,,We leveren nauwelijks in Nederland. Dat is te verklaren. Bij ons mag een civiele helikopter ’s avonds niet vliegen, daarom is verlichting voor landingsplatforms niet nodig.’’

Q-aviation3
De innovatieve Q-HAPI helpt helikopterpiloten een veilige landing te maken. © Lex de Meester

Windmolenparken

Het innovatieve vermogen van Q-Aviation leverde het bedrijf verschillende prijzen op, de Zeeuwse Innovatieprijs Emergo, de Zeeuwse Pioniersprijs en het eindigde als negende in de Kamer van Koophandel Innovatie Top 100. En ook nu zitten de Willie Wortels niet stil. Er wordt gewerkt aan verlichting voor windmolenparken op zee. Nieuwe regelgeving zegt dat het voortdurende geknipper niet meer mag. Te veel verstorend strooilicht. Q-Aviation springt hierop in.

Ook ontwikkelen ze een verplaatsbare lichtset. ,,Smart lampen die je overal kunt neerzetten. Bijvoorbeeld op een vliegveld als de verlichting van de landingsbaan uit staat voor onderhoudswerkzaamheden. Met tijdelijke verlichting kunnen vliegtuigen toch landen. Het leger in Indonesië werkt er al mee’’, zegt Martijn niet zonder enige trots.

Bron: PZC